Na straży umysłu

29/06/2020

Tempo życia w XXI wieku jest ogromne. Co prawda z powodu obecnej sytuacji na świecie nieco zwolniło, ale jednocześnie wniosło więcej strachu i stresu do naszego życia. Niezależnie od tego, czy ciągle bierzemy udział w życiowym wyścigu na realizację niekończącej się listy zadań, zastanawiamy się, co tak właściwie nas spotkało, czy też myślimy o tym, co przyniesie przyszłość – zdajemy sobie sprawę z tego, że nasz obecny sposób życia nie jest dla nas zbyt korzystny. Tak więc szukamy pomocy w Internecie i mediach społecznościowych. I bez względu na to, z jakiego źródła korzystamy, ciągle napotykamy na jedno i to samo hasło: mindfulness, czyli uważność.

Uważność to rodzaj skupienia, dzięki któremu koncentrujemy się na chwili obecnej, bez względu na to gdzie jesteśmy i czym się zajmujemy. Nie musi być poprzedzona żadnymi przygotowaniami i nie jest zarezerwowana dla konkretnych przedziałów czasowych, dzięki niej po prostu skupiamy się na tym, co jest „tu i teraz”. Jakie korzyści może nam przynieść stosowanie tej techniki? Jak się okazuje, zwłaszcza korzyści zdrowotne.

1. Bądźmy szczęśliwsi
Jedno z badań przeprowadzonych na Harvardzie wykazało, że 47% czasu w ciągu dnia spędzamy na myśleniu o rzeczach, którymi się aktualnie nie zajmujemy. Kiedy jesteśmy w pracy, myślimy o dzieciach. Kiedy spędzamy czas z naszymi pociechami, myślimy o naszych obowiązkach zawodowych. Psycholodzy odkryli, że przyzwolenie naszemu umysłowi na błądzenie, bez względu na to, czy akurat rozpamiętujemy przeszłość, czy martwimy się o przyszłość, wiele nas kosztuje: powoduje, że jesteśmy nieszczęśliwi. Z pomocą przychodzi ćwiczenie uwagi, które łagodzi lęki i pomaga nam spokojniej reagować w sytuacjach stresowych.

2. Bądźmy mądrzejsi
Każdego dnia przyswajamy więcej informacji niż jakiekolwiek poprzednie pokolenie. Niestety, ludzki mózg nie rozwinął się jeszcze do tego stopnia, żeby przetwarzać tak dużą ilość danych. Dlatego też możemy czuć się przytłoczeni i odczuwać problemy z koncentracją.
W badaniu klinicznym osób cierpiących na chorobę Alzheimera naukowcy podzielili pacjentów na cztery grupy. Pierwsza z nich nauczyła się medytacji uważności, druga poddała się terapii w zakresie stymulacji poznawczej, a trzecia nauczyła się techniki relaksacji mięśni. Czwarta grupa nie przeszła natomiast żadnego szkolenia. Przez dwa lata uczestnicy badania byli regularnie poddawali testom poznawczym. Naukowcy udowodnili, że pierwsza grupa, która praktykowała techniki uważności, wykazała się największą poprawą funkcji poznawczych.

3. Bądźmy zdrowsi
Uważność jest również powiązana ze wzmacnianiem systemu odpornościowego, który jest podstawowym narzędziem organizmu do walki z patogenami, infekcjami i wirusami. Badania z udziałem pacjentów z HIV pokazują, że ćwiczenie uważności zwiększa poziom i aktywność limfocytów T (jest to rodzaj limfocytów, które biorą aktywny udział w komórkowej odpowiedzi immunologicznej organizmu).
Choroby serca wciąż są głównym powodem zgonów w krajach Europy Środkowej. W jednym z badań przypadków osób chorujących na nadciśnienie tętnicze poproszono uczestników o zastąpienie medytacji technikami uważności. Jak wskazują wyniki, u tych osób zaobserwowano spadek ciśnienia krwi.

4. Bądźmy szczuplejsi
Jedzenie przed ekranem komputera lub smartfona, tak samo jak jedzenie w pośpiechu, zwykle powoduje, że jemy więcej – a co za tym idzie, przybieramy na wadze. Natomiast gdy skupimy całą swoją uwagę na jedzeniu, które spożywamy, dokładnie przeżuwamy każdy kęs i czerpiemy radość z posiłku, to w znaczny sposób wspomagamy proces trawienia. Nasz mózg potrzebuje ok. 20 minut, aby przekazać nam informację „Jestem najedzony”. Jeśli jednak jemy lunch, jednocześnie kończąc projekt, nad którym pracujemy, mamy mniejszą szansę na rozpoznanie sygnałów, które wysyła nam nasze ciało o tym, że czas odłożyć widelec.

Jak więc dbać o własny umysł, tak aby był naszym przyjacielem, a nie wrogiem? W naszych kolejnych artykułach skoncentrujemy się na konkretnych wskazówkach, dzięki którym dowiecie się (krok po kroku), jak zastosować techniki uważności w codziennym życiu.