Eksperci ujawniają korzyści płynące z ćwiczeń fizycznych

23/06/2020

Ciało stanowi podstawę naszego życia. Jest naszym domem. Wprowadziliśmy się do niego w momencie narodzin, a wyprowadzimy się z niego, gdy będziemy opuszczać tę planetę. Kochajmy więc ten dom, w którym mieszkamy. To słowa znanej pisarki Louise Hay.

Eksperci niezmiennie wskazują korzyści dla naszego ciała płynące z ćwiczeń fizycznych: lepsza kondycja, sen, trawienie, spadek wagi, mocne kości itd. Niemniej jednak dla wielu ludzi słowo „ćwiczenia” wywołuje stres lub poczucie obowiązku. Skąd pochodzi ta niechęć? Synonimem ćwiczeń jest ruch, czyli jedna z podstawowych funkcji naszego organizmu.

Poniższe wskazówki pomogą Ci dostrzec korzyści, które możesz osiągnąć dzięki ćwiczeniom:

1. Poprawa nastroju
Badania mówią, że ćwiczenia nie tylko poprawiają nastrój, ale pomagają też w walce z depresją i lękami – zarówno w przypadku osób zdrowych, jak i tych ze zdiagnozowanymi zaburzeniami emocjonalnymi.
Ruch pomaga też zniwelować stres. Regularne ćwiczenia fizyczne nie powstrzymają uczucia silnego stresu, ale pomagają osiągnąć pozytywny nastrój i zapobiegają gromadzeniu stresu w naszym ciele.

2. Zdrowsza limfa
Układ limfatyczny to szereg kanalików i węzłów rozmieszczonych po całym ciele, w których płynie limfa. Płyn limfatyczny zawiera białe komórki krwi, które zwalczają infekcje w naszym organizmie. Jest on również ważny dla naszego systemu odpornościowego.
W przeciwieństwie do układu krwionośnego i oddechowego, system limfatyczny nie posiada „pompy”. Zamiast niej, to właśnie ćwiczenia wprawiają limfę w ruch. Inaczej mówiąc, kiedy się poruszamy, płyn limfatyczny tworzy się i przepływa przez nasze ciało.

3. Zdrowsze kości
Ćwiczenia są dobre nie tylko dla naszych mięśni. Regularna aktywność fizyczna, podczas której działamy przeciw sile grawitacji, taka jak chodzenie, taniec lub wspinaczka, pozytywnie rzutuje na gęstość kości.
Wpływ ćwiczeń na budowę kości jest ważny na każdym etapie życia. W przypadku dzieci, aktywność fizyczna jest niezbędna do zbudowania zdrowych kości. Do wieku 20 lat dzieci nabywają ok. 90% całkowitej masy kostnej.
Po 30 roku życia, stan kości zaczyna się pogarszać. Osteoporoza jest częstą chorobą wśród osób starszych. Zwiększa ona podatność na złamania. Częściowa utrata kości jest naturalnym procesem, który pojawia się z wiekiem, ale ruch pozostaje jednym z ważniejszych kroków, które możemy podjąć w celu zachowania mocnych kości.

4. Zdrowy mózg
Ćwiczenia wzmacniają zdolności poznawcze osób w każdym wieku. Jak mówi jedno z badań: dzieci, które brały udział w aktywnościach fizycznych wykazują zwiększoną aktywność pracy mózgu, jak również lepszy czas reakcji. Inne badania potwierdzają, że osoby aktywne fizycznie w młodym wieku rzadziej cierpią na demencję jako osoby starsze.
Demencja objawia się ograniczoną pamięcią i sprawnością intelektualną. Jest to bardzo wolno postępująca choroba degeneracyjna mózgu, która prowadzi do obumarcia komórek nerwowych i zakończeń nerwowych. W 2015 roku na świecie odnotowano 47 milionów przypadków zachorowań na tę chorobę, a przewiduje się, że w roku 2030 liczba ta przekroczy 75 milionów.

Jeśli ćwiczenia fizyczne nadal powodują u Ciebie negatywne skojarzenia, spróbuj spojrzeć na nie inaczej. Znajdź jakikolwiek ruch, który sprawia Ci przyjemność, a wkrótce zauważysz pierwsze korzyści z podjętej decyzji. W końcu ruch jest naturalną czynnością dla ciała!