W czym tkwi sekret świeżych owoców i warzyw?

08/06/2020

Żyjemy w czasach, w których wręcz koniecznością jest poprawa sposobu żywienia całej zachodniej cywilizacji. Choroby cywilizacyjne, wśród których wymienia się otyłość, nadciśnienie, cukrzycę typu 2 i choroby układu krążenia, nie dają za wygraną, pomimo ciągłego propagowania zdrowego stylu życia. Lew Tołstoj wypowiedział kiedyś pamiętne zdanie: „Człowiek woli raczej umrzeć niż zmienić swoje przyzwyczajenia”. Dlatego zanim zaczniemy wymieniać wszystkie superlatywy świeżych owoców i warzyw – obiecajmy sobie, że zastanowimy się nad naszymi dotychczasowymi nawykami żywieniowymi.

Jednym z naszych przyzwyczajeń jest to, że zwykle wybieramy dość ograniczoną liczbę produktów, decydując się na nie ze względu na łatwą dostępność. Nie zwracamy uwagi na to, jaki wpływ mają nasze wybory na funkcjonowanie całego organizmu. Przemysł spożywczy stale pracuje nad tym, aby dostępna żywność była „zdrowsza”. Jego celem jest udoskonalanie tego, co stworzyła Matka Natura poprzez modyfikacje technologiczne. Jednak faktem jest, że mimo wszystko większość produktów jest najzdrowsza wtedy, gdy spożywamy je w nieprzetworzonej formie.

Prawie pół kilo dziennie na zdrowie!
Rozpoczął się już sezon, w którym królują świeże owoce i warzywa. Korzyści zdrowotne ze spożywania dużych ilości warzyw i owoców są przedmiotem licznych badań naukowych. Udowodniono, że istnieje związek pomiędzy ilością spożywanych owoców i warzyw a ogólną śmiertelnością oraz liczbą zgonów spowodowanych chorobami układu krążenia. Badania mówią również o wpływie diety na utrzymywanie odpowiedniej masy ciała, zmniejszone ryzyko nadciśnienia, zwalczanie osteoporozy, demencji i niektórych rodzajów nowotworów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje spożycie 400 g owoców dziennie. W praktyce oznacza to jedną porcję owoców oraz trzy porcje warzyw.

Enzymy cenniejsze od złota
Warzywa i owoce mogą się znacznie różnić pod względem zawartości składników odżywczych. Ta różnorodność jest jednak dla nas bardzo korzystna. Oprócz wysokiej zawartości witamin i minerałów, mogą zawierać również błonnik pokarmowy, który wzmacnia uczucie sytości. Eksperci podkreślają także zawartość antyoksydantów, które chronią organizm przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Są one również pomocne w walce z wcześniej wspomnianymi chorobami cywilizacyjnymi. Co więcej – nie wszyscy wiedzą o tym, że świeże owoce i warzywa są pełne aktywnych enzymów, które są niezbędne w procesie trawienia.

Krok po kroku, by uniknąć szoku
Jeśli chcielibyście spróbować zmienić swoje przyzwyczajenia, zaczynajcie powoli, od małych kroków (podobnie jak w przypadku budowania nowych nawyków), aby Wasz układ pokarmowy mógł przystosować się do nowych zwyczajów. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które do tej pory jadły owoce i warzywa jedynie sporadycznie. Nagły wzrost spożycia enzymów i błonnika może powodować wzdęcia. Możemy również spróbować urozmaicić naszą dietę w owoce i warzywa poprzez różnego rodzaju świeże soki i koktajle.

Bogactwo zdrowia na wyciągnięcie ręki
Pamiętajcie, aby dokładnie umyć wszystkie warzywa i owoce przed spożyciem, najlepiej z użyciem ekologicznych preparatów stworzonych właśnie w tym celu. Nigdy nie jedzcie produktów, na których zauważycie ślady psucia się lub pleśni. W sklepach Tesco znajdziecie szeroki wybór świeżych produktów. Sekret zdrowych, świeżych owoców i warzyw jest dosłownie na wyciągnięcie ręki, korzystajmy z tej możliwości. To od dzisiejszych nawyków zależy nasze przyszłe zdrowie!