Woda – źródło życia

18/02/2020

Spadek koncentracji, zmęczenie, a może nadmierne pobudzenie i złość? Przyczyną może być odwodnienie! A przecież woda to jeden z kluczowych składników odżywczych, bez którego organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Biorąc pod uwagę fakt, że ok. 60% masy ludzkiego ciała stanowi właśnie woda, nawet niewielka jej utrata może spowodować zaburzenie funkcjonowania całego organizmu. Tak więc na bieżąco trzeba uzupełniać płyny!

Najodpowiedniejszym napojem dla każdego i w każdej sytuacji jest czysta woda, w najlepszym wypadku filtrowana (tzn. wolna od chloru i zanieczyszczeń z rury wodociągowej). Woda jest podstawą istoty życia. Jest to również źródło minerałów. Jej twardość wynika z jej zawartości. Najbardziej optymalna jest miękka woda z mineralizacją do 200 mg/l. Ważne jest, aby pić ją regularnie. Bardzo niepożądana jest zawartość jakichkolwiek substancji słodzących i dodatków w napojach, które we współczesnym świecie są niestety powszechną częścią nawyku picia wśród większości dorosłych oraz dzieci. Napoje słodzone mają wpływ na występowanie metabolicznego syndromu obejmującego cukrzycę II stopnia, otyłość, wysokie ciśnienie krwi, choroby układu krwionośnego i demencję. Drugim najbardziej odpowiednim źródłem nawyku picia są ziołowe i owocowe herbaty oraz rozcieńczone soki warzywne.

Jak dużo pić ?
Najpowszechniejszym wskaźnikiem matematycznym są przeliczania na podstawie wagi ciała, płci oraz wieku. Kolejnym ulubionym wskaźnikiem stały się również aplikacje mobilne, które mogą nas ostrzegać o niewystraczającej ilości przyjmowanych płynów (aplikacje: Water Time, Hydro Coach, Plant Nanny). Jest to jednak czyste przeliczenie, które nie jest w stanie uwzględnić czynników epigenetycznych takich jak stres, jakość i temperaturę powietrza czy smog elektromagnetyczny. Ponadto funkcjonowanie układu pokarmowego i innych organów ma znaczący wpływ na rozdysponowywanie wody w organizmie. Ważne jest też, aby monitorować kolor swojego moczu. W normalnych warunkach im ciemniejszy mocz, tym więcej płynów brakuje w naszym ciele.

Praktyczne wskazówki:
• Zawsze pij więcej niż dyktuje Ci Twoje pragnienie.
• Pij regularnie przez cały dzień.
• Pij rano po przebudzeniu, ale wieczorem przed snem pij jak najmniej.
• Pij miedzy posiłkami, a nie w trakcie posiłków (powoduje to zbędne rozcieńczenie enzymów trawiennych).
• Zawsze miej szklankę wody pod ręką (w domu, biurze), na zewnątrz miej przy sobie butelkę wody.
• Nie pij zbyt zimnych napojów. Powodują one znaczny szok dla organizmu. Jednocześnie niska temperatura przyczynia się do gromadzenia zapasów tłuszczów.
• Mleko nie zalicza się do reżimu picia. Mleko to jedzenie.
• Uwaga, nadmierne picie wody może spowodować „aquaholism”, czyli uzależnienie od wody!