Sauna na rozgrzanie umysłu

03/02/2020

Wikipedia określa saunę jako małe pomieszczenie lub inne miejsce, w którym odbywa się krótkie sesje w wysokiej temperaturze, na sucho lub mokro. Wnętrze pomieszczenia służącego jako sauna jest wykonane z drewna, co prawdopodobnie ma pozytywny wpływ również na nasze zdrowie psychiczne. Jakie korzyści może nam przynieść korzystanie z sauny?

Przebywanie w saunie, kiedy to temperatura ciała podnosi się względem standardowej, jest bardzo relaksujące i uspokajające. Napięte mięśnie powoli się rozluźniają, a zestresowany umysł uspokaja się wraz z tym, jak ciepło uwalnia endorfiny do krwioobiegu. Korzyści zdrowotne płynące z sauny są powszechnie znane i potwierdzone klinicznie. Warto również wspomnieć, że sauna wzmacnia układ sercowo-naczyniowy i odporność organizmu, a także spowalnia proces starzenia się. Spójrzmy teraz na praktyczną stronę przebywania w saunie.

Jak prawidłowo korzystać z sauny?
1. Przed korzystaniem z sauny umyj ciało wodą z mydłem.
2. Będąc w saunie, możesz pozostać w pozycji siedzącej lub leżącej. Jeśli się położysz, Twoje ciało będzie nagrzewać się się równomiernie.
3. Podczas pobytu w saunie nie rozmawiaj, po prostu się zrelaksuj.
4. Oddychaj wyłącznie za pomocą ust, ponieważ błona śluzowa nosa może wysychać.
5. Podnoś się z ławki powoli, ponieważ możesz mieć zawroty głowy.
6. W saunie pozostań przez ok. 10–15 minut, następnie weź prysznic i ochłodź w basenie (najlepiej całe ciało, również głowę).
7. Wytrzyj się, owiń suchym ręcznikiem i odpocznij (w pozycji leżącej lub siedzącej).
8. Poza sauną powinieneś spędzić mniej więcej tyle samo czasu co w saunie (czyli 10–15 minut).
9. Powtórz serię „ciepło-zimno” 3 razy, aby osiągnąć najlepsze rezultaty.
10. Pamiętaj, żeby pić wystarczająco dużo wody podczas korzystania z sauny, ponieważ tracimy wtedy 4 razy więcej wody niż w normalnych okolicznościach.

Kiedy i jak często wybierać się do sauny?
1. Najbardziej efektywnym sposobem na to, aby zapewnić długofalowe rezultaty, jest korzystanie z sauny regularnie, przynajmniej 1 raz w tygodniu.
2. W okresie jesienno-zimowym sauna pomaga rozgrzać ciało. Z drugiej strony, w okresie letnim zapobiega negatywnym skutkom przemieszczania się pomiędzy rozgrzanymi i klimatyzowanymi pomieszczeniami oraz pomaga lepiej radzić sobie podczas upałów.

Przeciwwskazania:
1. Sauna może być bardzo męcząca, dlatego korzystanie z sauny gdy jesteś zmęczony, głodny lub przejedzony, nie jest wskazane.
2. Dla dzieci rekomenduje się korzystanie z sauny w niższej temperaturze (maksymalnie 65⁰C) ze względu na mniejszą powierzchnię ciała oraz związane z tym bardziej intensywne reagowanie na zmiany temperatury.

Nowinki:
Czapka do sauny
Podczas korzystania z sauny całe ciało nagrzewa się stopniowo, ale to głowa nagrzewa się najszybciej. Czapka do sauny pozwala wydłużyć czas przebywania w saunie i opóźnia potrzebę chłodzenia organizmu. Jednocześnie chroni włosy przed suchym i gorącym powietrzem.

Ceremonia korzystania z sauny
Trwa ok. 10–15 minut i jest prowadzona przez eksperta, który dolewa wodę do pieca, perfumuje saunę olejkami eterycznymi (aromaterapia) i miesza powietrze za pomocą ręcznika. Wszystkie te czynności intensyfikują działanie sauny. Towarzysząca temu muzyka i zmieniające się światło są bardzo stymulujące dla umysłu. Taka ceremonia sprawia, że korzystanie z sauny jest jeszcze bardziej przyjemne, dlatego warto wziąć udział w takim zabiegu.