Przygotuj się na zimę w odpowiedni sposób

22/12/2019

Dzisiaj przypada początek astronomicznej zimy, czyli najkrótszy dzień w roku, który potrwa 7 godzin i 42 minuty i będzie krótszy od najdłuższego o 9 godzin i 4 minuty. Początek zimy to jednak czas, kiedy odporność organizmu zazwyczaj znacznie się obniża. Proponujemy Wam zmienić nieco menu, tak aby cieszyć się zdrowiem i mieć dużo energii!

Oto prawda, którą znają każde dziecko – za naszą odporność odpowiada witamina C. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że nasz organizm nie może jej magazynować. Dlatego powinniśmy codziennie dostarczać nową jej porcję. Należy więc jeść takie warzywa i owoce (najlepiej na surowo), jak kapusta, papryka, natka pietruszki, kalafior, czarne porzeczki, aronia, maliny, pomarańcze, grejpfruty i cytryny.

Nieatrakcyjna para
Brzydko pachną i nie nadają się do jedzenia solo, ale za to wspaniale podkreślają smak potraw i wzmacniają naszą odporność. Mowa o czosnku i cebuli. W przypadku bólu gardła tradycyjny syrop z cebuli wciąż skutecznie może konkurować z droższymi specyfikami z apteki. Zawarta w czosnku allicyna ma silne działanie bakteriobójcze, dzięki czemu sprawdza jako naturalny antybiotyk.

Zdrowe picie
2 litry dziennie to dawka zalecana przez specjalistów. Ale co pić? Wiele owoców, z których robi się gęste soki dodawane do napojów, ma właściwości zwiększające odporność. Tak jest w przypadku malin, żurawiny, dzikiej róży czy aronii. Wszystkim zmarzluchom lub tym, którym brak energii, polecamy również kawę gotowaną z przyprawami korzennymi.

Biało za oknem, biało na talerzu
Na przełomie jesieni i zimy warto zwiększyć spożycie fermentowanych napojów mlecznych – jogurtów czy kefirów, które zawierają dobroczynne bakterie. Wybierajmy produkty, które nie zawierają cukru i sztucznych dodatków. Jeśli nie lubimy smaku jogurtu naturalnego, kefiru czy maślanki, możemy do nich dodawać owoce: banany, truskawki, pomarańcze, mandarynki. Do wyboru do koloru!

Przypraw się o zdrowie
Zimową porą warto jeść więcej posiłków bogatych w ostre przyprawy, takie jak curry, kurkuma, goździki, gałka muszkatołowa, imbir czy cynamon. Podobne właściwości mają również zioła: oregano, kminek, kozieradka, tymianek. Ten ostatni, wraz z kwiatem dziewanny, lipy oraz czarnego bzu, tworzy wzmacniającą mieszankę, która wspomaga naturalne procesy obronne organizmu.

Złote zasady zimowej diety:
1. Jedz 4–5 posiłków dziennie. Dzięki temu organizm otrzymuje regularną dawkę energii i witamin
2. Postaw na warzywa i owoce. Sięgaj zwłaszcza po warzywa gotowane, domowe przetwory i kiszonki.
3. Ciepłe śniadanie to podstawa. Zupa, kasza jaglana lub inne rozgrzewające i sycące danie dodadzą sił.
4. Gotuj zupy warzywne i kremy.
5. Sięgnij po herbaty ziołowe (z czarnego bzu, malin, lipy), najlepiej z dodatkiem cynamonu, imbiru kardamonu i/lub miodu.
6. Nie żałuj sobie czosnku i cebuli. Warto też pamiętać o pieprzu cayenne, chrzanie, musztardzie, pietruszce i imbirze.
7. Odporność to przede wszystkim witamina C. Jedź brokuły, kalafior, czerwoną paprykę, pomidory oraz kiszoną kapustę.