100 ton pierogów i wigilia bez karpia – świąteczne zwyczaje zakupowe Polaków

17/12/2019

Większość z nas woli spędzać święta w tradycyjny, rodzinny sposób. Jednak najnowsze statystyki wskazują, że tradycje ewoluują, a kolejne pokolenia tworzą nowe, własne zwyczaje. Tak przynajmniej wynika z badania „Świąteczne zwyczaje zakupowe Polaków”, przeprowadzonego w listopadzie tego roku*.

Jak współczesne zwyczaje zakupowe łączą się z ofertą naszych sklepów?
Choć 30% ankietowanych deklaruje, że wszystkie potrawy wigilijne zostaną przygotowane samodzielne, to już na 70% stołów w Polsce pojawią się gotowe dania. Większość z nas zakłada, że tylko niektóre potrawy zostaną zakupione, a 19% korzysta z tej oferty w przypadku nagłych sytuacji, takich jak brak czasu lub nieudane próby samodzielnego przyrządzenia posiłku.

Gotowe dania są hitem świątecznych zakupów. Aż 95% całorocznej sprzedaży uszek w naszych sklepach jest realizowane w grudniu. Z kolei w ostatnim, przedświątecznym tygodniu konsumenci kupują ponad 100 ton gotowych pierogów. Dużą popularnością cieszą się także świąteczne dania gotowe przygotowywane przez Bistro. W ostatnich dwóch latach ich sprzedaż wzrosła aż trzykrotnie. Do najchętniej kupowanych należą najbardziej czasochłonne dania, takie jak bigos po myśliwsku, tagliatelle z łososiem czy też zupa borowikowa.

Kiedy kupujemy?
Większość Polaków deklaruje, że wybiera się na świąteczne zakupy spożywcze około tydzień przed świętami. Co ciekawe, im stajemy się starsi, tym częściej planujemy z większym wyprzedzeniem i kupujemy wybrane produkty tak wcześnie, jak to możliwe. Tylko co dziesiąty Polak robi zakupy w dniu wigilii i najczęściej są to osoby młode, w wieku 24–34 lat.

Alternatywą dla tradycyjnych zakupów są zyskujące na popularności sklepy online. W tym roku Tesco przygotowało specjalną ofertę dla stałych klientów serwisu E-zakupy, którzy otrzymali możliwość wcześniejszej rezerwacji przedświątecznej dostawy. Końcówka grudnia to bowiem okres, w którym daty dostaw są rezerwowane przez klientów z dużym wyprzedzeniem.

Karp nadal bezkonkurencyjny
Nowe zwyczaje widoczne są także w przypadku wyboru potraw. Słynny karp pojawi się już tylko na 59% świątecznych stołów. Z jednej strony, aż 68% osób w wieku powyżej 50 lat uważa karpia za niezbędną potrawę na wigilijnym stole. Jednak młodsi Polacy coraz częściej rezygnują się z popularnej tej ryby – aż 48% młodych osób bierze pod uwagę, że wigilia może odbyć się bez karpia. Zgodni jesteśmy w jednym – aż 77% Polaków nie może obejść się bez świątecznych ciast i słodkości – zatem pierniczki, sernik i makowiec mogą czuć się pewnie na naszych wigilijnych stołach.

Tradycja i nowoczesność
Wciąż aż 39% Polaków zapewnia, że niezmiennie kontynuuje rodzinne tradycje świąteczne. Jednak już 1/3 Polaków zauważa, że sposób, w jaki spędzało się święta w dzieciństwie, dziś znacząco się zmienił. Małe zmiany wprowadzane co roku sprawiają, że w perspektywie kilkunastu lat dokonała się przemiana.

Każdy ma inne potrzeby i swój sposób na spędzanie tego magicznego czasu. Podejście to widać także w naszej kampanii „Święta takie jak lubisz”.

* Badanie „Świąteczne zwyczaje Polaków”, przeprowadzone przez Instytut SW Research na zlecenie Tesco Polska, listopad 2019, N=1000