Zakochaj się w jesiennych smoothies!

25/09/2019

Choć wielu z nas tęskni za latem, jesień również obdarowuje nas wspaniałymi prezentami – dlatego warto się z nią zaprzyjaźnić. Nasze ulubione owoce i warzywa są teraz w pełni dojrzałe i soczyste. To okres, który wyśmienicie pachnie i smakuje, a poza tym zachwyca kolorami! Z tych wszystkich jesiennych cudowności możecie przygotować zdrowe i pożywne smoothie. Zanim jednak zaczniecie, poznajcie kilka faktów na jego temat!

Smoothie to napój ze zmiksowanych owoców lub warzyw (a czasem jednego i drugiego). Jedni wolą dodawać do niego wodę, inni mleko lub jogurt – w przygotowywaniu smoothie ogranicza nas tylko wyobraźnia!

Zalety smoothie:
– przygotujecie je szybko i łatwo,
– możecie je zabrać i wypić praktycznie wszędzie (w samochodzie, pracy, szkole czy na spacerze),
– to doskonały sposób na spożywanie większej ilości surowych warzyw i owoców – dzięki swojej konsystencji chętnie wypiją je także dzieci,
– dzięki zmiksowaniu wszystkie składniki są łatwo przyswajalne przez organizm i nie powodują kłopotów z trawieniem,
– to bogate źródło witamin, minerałów, błonnika i antyoksydantów zawartych w jednym napoju,
– wspomaga perystaltykę jelit,
– dobre dla dzieci już od 1. roku życia,
– ma odświeżające działanie.

O czym należy pamiętać:
– to raczej posiłek niż napój – częste spożycie może prowadzić do zwiększenia wagi z powodu zawartych w owocach cukrów, a tym samym kalorii,
– błonnik spowalnia wchłanianie substancji odżywczych, dlatego w niektórych przypadkach lepiej sprawdzą się świeżo wyciskane soki (nie zawierają błonnika),
– proteiny obecne w produktach mlecznych mogą mieć negatywny wpływ na nasze trawienie,
– smoothie ma postać płynu, a jego spożycie nie wywołuje produkcji enzymów trawiennych – potrzebujemy ich do prawidłowego procesu trawienia, dlatego jeśli niczego nie przeżuwamy, nasz mózg nie odbiera informacji o tym, że zapełniliśmy czymś żołądek,
– wypijając smoothie, możemy spożyć nawet kilogram pomarańczy w przeciągu kilku sekund – w takim tempie nasz organizm nie jest w stanie wykorzystać pełnego potencjału otrzymanych składników odżywczych; dlatego REKOMENDUJEMY wykorzystanie takiej ilości owoców lub warzyw, jaką bylibyśmy w stanie zjeść za jednym zamachem bez miksowania,
– zwracajmy uwagę na skład smoothies, które widzimy na sklepowych półkach – w niektórych z nich pojawiają się sztuczne dodatki dla poprawienia koloru, gęstości, stopnia słodyczy lub pasteryzacji; takie napoje nie mają wiele wspólnego z dobrym wpływem, jaki ma nasz organizm odpowiednio przygotowane smoothie.

Nasze przepisy:

Smoothie buraczane
Ciekawostka:
Burak rośnie w naszej szerokości geograficznej, nie wymaga zatem kosztownego transportu, i stanowi prawdziwy fenomen, jeśli przyjrzymy się jego właściwościom odżywczym oraz cenie.

Składniki:
wydrążone jabłko
połowa obranego buraka
obrana marchewka

Przygotowanie:
Wszystkie składniki kroimy na mniejsze kawałki i miksujemy. Efekt to niezwykle kolorowy, zdrowy i naturalnie słodki napój.

Smoothie szpinakowe
Ciekawostka:
Szpinak to źródło chlorofilu, który pozytywnie wpływa na właściwości trawienne naszego organizmu. Jeśli dokuczają Ci problemy z perystaltyką, to smoothie to idealna propozycja dla Ciebie.

Składniki:
wydrążone jabłko
obrane kiwi
liście szpinaku
połówka limonki

Przygotowanie:
Jabłko i kiwi kroimy na mniejsze kawałki, dodajemy szpinak i wyciśnięty sok z limonki. Miksujemy i podajemy od razu do spożycia. Ten wspaniały zielony koktajl ma charakterystyczny, słodko-kwaśny smak.

Smoothie słodko-ostre
Ciekawostka:
Papryczki chili zawierają kapsaicynę, która poprawia krążenie krwi. Ich spożycie powoduje również większą produkcję ciepła przez organizm, dzięki czemu możemy szybciej spalać tłuszcz.

Składniki:
mandarynki
mango
miód
chili

Przygotowanie:
Obieramy mandarynki, a potem kroimy je razem z mango na mniejsze kawałki. Dodajemy łyżkę miodu i szczyptę chili, miksujemy. Gotowy napój pijemy powoli, aby poczuć w pełni jego słodki i lekko ostry smak.