Realne efekty edukacji żywieniowej

15/04/2019

Na przestrzeni lat, dzięki współpracy z Fundacją Tesco, w Centrum TDP „Helenów” podjęto się realizacji wdrożenia diet i zdrowego odżywiania dla wychowanków. To bardzo ważna część ich rozwoju psychofizycznego, zwłaszcza że niektóre niepełnosprawności są powiązane z chorobami metabolicznymi. Poznajcie rezultaty, jakie udało się już osiągnąć w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym!

1. Wprowadzenie zbilansowanej diety
W pierwszym roku udało się wdrożyć specjalistyczną, miesięczną dietę BBB (mającą na celu eliminację z racji żywieniowych pokarmów będących źródłem glutenu, kazeiny oraz cukru prostego i dwucukrów) dla wybranej grupy wychowanków. Z jej pomocą można było wyciszyć objawy nadpobudliwości, zwiększyć okres koncentracji uwagi, a dzieci z diagnozą ze spektrum autyzmu poszerzyły swoje doznania sensoryczne związane z wypróbowywaniem nowych smaków.
To istotne przy tym zaburzeniu, które cechuje się wybiórczością w jedzeniu, przez co organizm nie otrzymuje wszystkich potrzebnych składników. Zastosowanie diety pokazało widoczną tendencję do wyciszania i zmniejszania częstotliwości zachowań, które są niepożądane w ich funkcjonowaniu społecznym i poznawczym. Rodzicom przekazano wiedzę na temat wpływu spożywania różnych produktów, dzięki temu poszerzyła się ich świadomość, jakie znaczenie może mieć zbilansowana dieta dla ich dzieci.

2. Zachęta do degustacji nowości
W kolejnym roku udało się wyrobić wśród dzieci ciekawość do próbowania nowych smaków i produktów. Na początku wychowankowie mieli do nich mieszany stosunek, ale udało się dojść do punktu, w którym słychać było coraz więcej zadowolonych głosów, a dzieci coraz odważniej kosztowały np. warzyw podanych w nowej formie.

3. Porcja wiedzy od dietetyka
Warsztaty z dietetykiem pomogły dzieciom zrozumieć, jakie konsekwencje zdrowotne ma jedzenie niepełnowartościowych posiłków, a także które produkty mogą im pomóc w lepszym funkcjonowaniu i radzeniu sobie z nauką. Był to początek zmian, które są stopniowo wprowadzane przez wychowawców prowadzących lekcje na temat zdrowego odżywiania. W trakcie zajęć kulinarnych popularyzują oni także rozwiązania zaproponowane przez panią dietetyk. Jest to szczególnie ważne, ponieważ dzieci z ośrodka wymagają długotrwałych działań, aby ta wiedza została utrwalona.

4. Wypracowanie dobrych nawyków
Dzięki warsztatom teoretycznym i praktycznym u dzieci kształtowane są dobre nawyki żywieniowe. To ważne dla ich zdrowia na obecnym etapie rozwoju oraz później – w dorosłym życiu, kiedy będą funkcjonowali już samodzielnie i decydowali o sobie w pełniejszym wymiarze. Zbilansowana dieta ma duży wpływ na funkcjonowanie organizmu, a w połączeniu z rehabilitacją pozwala poprawić funkcjonowanie mięśni i sprawność fizyczną.

5. Stała kontrola masy ciała
Dzięki comiesięcznemu ważeniu i analizie składu ciała udało się wykryć i zaobserwować kilka nieprawidłowości wśród wychowanków ośrodka. Jeden z chłopców został skierowany na specjalistyczną diagnostykę, co w efekcie doprowadziło do stwierdzenia choroby, której wcześniej jego opiekunowie nie byli świadomi. Pozwoli to zadbać odpowiednio o zdrowie tego dziecka. To pokazuje, jak ważna jest cykliczna obserwacja poszczególnych dzieci, żeby w porę wykryć niepokojące sygnały. Monitorowanie masy ciała na bieżąco pozwala odpowiednio wcześnie wykrywać nieprawidłowości, które nie zawsze są widoczne na pierwszy rzut oka.

6. Samodzielne przygotowywanie posiłków
Dzieci mają możliwość spróbowania potraw, które zazwyczaj nie znajdują się w typowych jadłospisach domowych. Poszerza się ich wiedza o świecie oraz ciekawość poznawcza. Stają się inicjatorami zmian w sposobie odżywiania dla całej rodzinny. Jedna z pełnoletnich uczestniczek przekonała swoich bliskich do rezygnacji z produktów, które są szkodliwe dla zdrowia. Bardzo często przygotowuje w domu także dania z przepisów, których nauczyła się podczas warsztatów praktycznych. W ten sposób oddziałujemy pozytywnie w dużo szerszej skali, także poza ośrodkiem.