Jakie są wady, a jakie korzyści z używania aplikacji badających sen?

19/02/2019

Jedna rzecz jest pewna: nie będziesz spać lepiej lub więcej tylko dzięki aplikacji. Sprawdźmy, jakie są wady, a jakie zalety tych aplikacji. Opowiada o tym Ágnes Horváth, trener snu.

Możesz odkryć, czy chrapiesz, czy jesteś w fazie głębokiego snu, jaka jest jakość twojego snu oraz czy jest aplikacja, która umożliwi pobudkę, kiedy jest najwyższe prawdopodobieństwo łatwego wybudzenia. Możesz również ustawić przypomnienie na położenie się do łóżka o właściwej porze dla twoich nawyków sennych oraz włączyć kojącą muzykę, która pomoże Ci zasnąć. Oprócz możliwości zastosowania muzyki relaksacyjnej, dobrym rozwiązaniem jest również biały szum, który dzięki podobieństwu do dźwięku wydawanemu przez wodospad niweluje odgłosy pochodzące z zewnątrz, dzięki czemu się nie budzisz.

Wiele zalet, ale uważaj na…
Osobiście lubię te aplikacje, ale ich nie używam. Nie poprawiają jakości snu w znaczący sposób, ale straszą „ojej, miałam tylko 15 min głębokiego snu”. Dobrze jest mieć świadomość, że aplikacje badające sen nie zawsze są dokładne. Ważniejsze jest zaufanie samemu sobie: „Czy spałam dobrze? Czy spałam odpowiednio długo? Czy w ciągu dnia miałam atak senności?”. Nasze ciało i bez aplikacji wskazuje, czy jesteśmy zmęczeni czy dobrze wypoczęci. Aplikacja jest w porządku, ale ważniejsze jest zwrócenie uwagi na własne ciało.

APLIKACJE
Pobudka o właściwej dla nas porze
https://itunes.apple.com/us/app/sleepbot-smart-cycle-alarm-with-motion-sound-tracker/id578829107?mt=8

Alarm: kładź się do łóżka
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.urbandroid.sleep

Wykrywacz chrapania
https://snoringmouthpiecereview.com/articles/snoring-apps

Cykl snu i śledzenie jakości snu
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fullpower.applications.sleepz&hl=en

Biały szum
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tmsoft.whitenoise.lite&hl=en_US