Jak możemy dobrze się wyspać, pomimo zajęć i pracy do późna w nocy?

05/02/2019

Wypad do kina ze znajomymi, natłok pracy czy zajęcia na siłowni – powody, dla których nie chodzimy spać o 22:00 są niezliczone. Jakie są tego konsekwencje i jakie nawyki powinniśmy wprowadzić do swojej codziennej rutyny?

Ze względu na różnorodność i dostępność różnych zajęć czy aktywności, łatwo zepchnąć sen na bok. Czasem pracujemy do późna lub po prostu w godzinach nocnych i po powrocie domu często czujemy się jeszcze „niegotowi” do snu. Sytuacji nie ułatwi fakt, że powszechnie używane komputery i urządzenia mobilne emitują światło, które „oszukuje” nasz mózg i dzięki temu nie odczuwamy senności nie tylko w trakcie korzystania z tych urządzeń, lecz również przez pewien czas po ich odłożeniu.

Brak odpowiedniej ilości snu przyczyną różnych chorób
Brak snu ma swoje konsekwencje, o których warto pamiętać. Statystycznie, jeśli będziesz spać 6 godzin dziennie, osłabisz swój organizm i będziesz bardziej podatny/a na różne choroby – od zwykłych przeziębień, po cukrzycę lub choroby układu krwionośnego. Regularne niedobory snu mają też negatywny wpływ na nasze zdolności umysłowe i umiejętność koncentracji, co ostatecznie wpływa nie tylko na jakość naszej pracy, ale również na to, w jakim stopniu możemy cieszyć się wypoczynkiem.

Co można w takim wypadku zrobić, żeby zasnąć?
Kilka naprawdę prostych rzeczy. Na godzinę – dwie przed snem odłóż komputer i telefon, a zamiast telewizora wybierz książkę lub czasopismo. Jeśli wiesz, że zbliża się Twoja pora na spanie, a ciągle nie odczuwasz zmęczenia lub potrzeby snu, postaraj się zrelaksować. Każdy ma swój wieczorny rytuał i nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak uspokoić swoje ciało przed snem. Jednym może pomagać gorąca wanna, innym medytacja – zrób to, co pomoże Ci się odprężyć i wyciszyć, a zobaczysz, że sen przyjdzie łatwiej niż zwykle.