Jeden dzień bez mięsa? Dlaczego nie!

09/10/2018

Paul McCartney – wybitny muzyk i wielki orędownik diety wegańskiej zaproponował swoim fanom poniedziałki bez mięsa. Co Ty na to? Mamy dla Ciebie pełnowartościowy jadłospis wegański na jeden dzień. Przekonaj się, jak łatwo i smacznie może być na diecie roślinnej. Przy okazji najesz się do syta i nie przytyjesz! Planeta również będzie Ci wdzięczna. Spróbuj czegoś nowego i podziel się z nami swoimi wrażeniami na mojetesco.pl. Jadłospis przygotowała dla nas Beata Rudzińska dietetyk i coach żywieniowy, autorka bloga www.wegespektrum.pl.

ŚNIADANIE
Owsianka z orzechami
Zagotuj 1 szklankę mleka roślinnego. Dodaj 3–4 łyżki płatków owsianych. Po 3–4 minutach dodaj 1–2 łyżki posiekanych orzechów, 1 małą gruszką pokrojoną w drobną kostkę oraz 1 łyżeczką mielonego siemienia lnianego. Wymieszaj.

II ŚNIADANIE
Kanapki z pastą z cieciorki à la tuńczyk
Składniki: 1 puszka odsączonej cieciorki, 2 laski pokrojonego cieniutko selera naciowego (włókna usuń nożem), 1 korniszon pokrojony w drobną kostkę, 1 mała posiekana cebulka, 1 łyżka posiekanych kaparów, 3 łyżeczki tahini, 2 łyżeczki musztardy Dijon, 1 łyżeczka syropu klonowego, pieprz, sól
Przygotowanie: W misce rozgnieć cieciorkę, ale niezbyt dokładnie. Kolejno dodaj wszystkie składniki i wymieszaj. Możesz dodać więcej musztardy i dużo pieprzu.

LUNCH
Spektakularne Vegan Chili (4 porcje)
Składniki: 4 ząbki czosnku, 1 czerwona cebula, 1 czerwona papryka, 1 żółta papryka, 1 cukinia, 1 papryczka chili, 2 łyżki oleju, 1 łyżeczka kminku w ziarnach, 1,5 łyżeczki soli, 1 puszka czerwonej fasoli (400 g), 2 puszki krojonych pomidorów (1/400 g), 1 łyżeczka mielonej kolendry, 1 łyżeczka mielonego kminu rzymskiego, ¼ łyżeczki papryki wędzonej, ¼ łyżeczki mielonego pieprzu, 1 łyżka syropu klonowego, syropu z agawy lub miodu, 1 pęczek kolendry, 1 łyżka soku z cytryny
Przygotowanie: Posiekaj dość grubo cebulę i czosnek. Pokrój w kostkę papryki, cukinię w plastry, a chili posiekaj (jeśli lubisz bardzo ostro – z pestkami). Na patelni rozgrzej olej, wrzuć cebulę i czosnek, a po 3 minutach, dorzuć pozostałe warzywa oraz nasiona kminku i sól. Podsmażaj ok. 5 minut. Odsącz fasolę i wrzuć na patelnię. Następnie dodaj pomidory i kolendrę, kmin, wędzoną paprykę, pieprz i syrop. Podgrzewaj, aż się zagotuje, a następnie zmniejsz ogień i gotuj jeszcze przez 10 minut. Na końcu dodaj sok z cytryny i posiekaną kolendrę. Podawaj z ulubionym ryżem

PODWIECZOREK
Muffinki z czarnymi jagodami, porzeczkami lub drobnymi winogronami
Składniki: 2 małe szklanki mąki, 1/2 szkl. wiórków kokosowych, 1/3 szkl. ksylitolu, 1 płaska łyżeczka sody, 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia, 100 g musu jabłkowego, 1 szkl. niesłodzonego mleka sojowego, 1/3 szkl. delikatnego oleju, 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego, 1 szkl. drobnych czarnych winogron, jagód albo czarnych porzeczek
Przygotowanie: Rozgrzej piekarnik do 170 stopni. Przygotuj foremki na muffiny. W osobnych miskach wymieszaj suche i mokre składniki, następnie je połącz i na koniec delikatnie wymieszaj z owocami. Foremki wypełniaj ciastem w 3/4, piecz aż się zarumienią, około 20–25 minut.

KOLACJA
Pesto z bazylii i migdałów
Składniki: 100 g migdałów, listki bazylii z 2 doniczek, ½ łyżeczki soli, sok z cytryny do smaku (ok. 1 łyżka), ½ szkl. dobrej oliwy, ulubiony makaron pełnoziarnisty
Przygotowanie: ¼ migdałów prażymy na suchej patelni aż się przyrumienią i wydobędzie się z nich aromat. Surowe i uprażone migdały mielimy na dość gruby granulat. Dodajemy pozostałe składniki i mielimy aż się połączą. Gotowe pesto przekładamy do słoiczka i zalewamy oliwą. Podawaj z ulubionym pełnoziarnistym makaronem.