Niemarnowania żywności można nauczyć się w szkole

02/10/2018

To już trzeci rok szkolny, w trakcie którego zapraszamy dzieci z całej Polski na niezwykłą przygodę i poznanie naszych sklepów od zupełnie nowej strony. We wrześniu wystartowała kolejna edycja programu „Od uprawy do potrawy”, a wraz z nim Szkolne Kluby Niemarnowania Żywności. Na czym polega ta inicjatywa i dlaczego warto wziąć w niej udział?

Według badań 13% uczniów wyrzuca jedzenie w szkole przynajmniej raz w tygodniu, a tony kanapek lądują w koszach. Aby zapobiec skali marnowania żywności, nasz program oferuje wsparcie w zakładaniu Szkolnych Klubów Niemarnowania. Mają one za zadanie uświadomić uczniom problem wyrzucania żywności oraz wskazać ciekawe pomysły na ograniczenie tego zjawiska, zaczynając od szkolnych korytarzy. Jednym z elementów działania Klubu jest stworzenie Banku Wymiany Kanapek, czyli miejsca, w którym uczniowie mogą zostawić swoje kanapki, a biorąc w zamian inne, pozostawione przez pozostałych.

Kluby krok po kroku
Chcesz opowiedzieć znajomemu nauczycielowi, np. swojej pociechy, jak założyć Klub? To bardzo proste! Najpierw trzeba zarejestrować się na stronie programu. Potem nauczyciel zbiera grupę uczniów – od 3 do 30 osób, wymyśla wraz z nimi nazwę klubu oraz logo/zdjęcie (opcjonalnie). Następnie trzeba wejść w zakładkę „Kluby Niemarnowania” i wpisać dane do formularza. Za pomocą tej zakładki można przesyłać relacje z działania klubu, tam też znajdzie się baza pomysłów na ciekawe atrakcje, w które Klub może się zaangażować. Każdy nauczyciel, który zgłosi Klub, otrzyma imienny certyfikat udziału w inicjatywie dla siebie oraz wzór certyfikatu dla uczniów. Uwaga! W roku szkolnym 2018/2019 będzie można również zdobyć nieodpłatnie grę edukacyjną „Zakupowe mistrzostwa”. Gry otrzyma pierwsze 100 szkół, które zarejestrują swój Klub.

Nauka + zabawa = połączenie idealne
Wierzymy, że nauka poprzez zabawę przyniesie pozytywny skutek i utrwali w dzieciach zdrowe nawyki żywieniowe oraz wpłynie pozytywnie na ograniczenie marnowania żywności. To m.in. dlatego powstała gra edukacyjna „Zakupowe Mistrzostwa”, przygotowana z myślą o uczniach z klas 0–4 szkoły podstawowej lub przedszkolnych zerówek. Podczas rozgrywki gracze wcielają się w pomocników kuchennych i zostają wysłani na misję zebrania produktów na obiad. Ich zadaniem jest poruszanie się po planszy i jak najszybsze uzbieranie wszystkich niezbędnych składników z Listy Zakupów przy jak najmniejszej liczbie niepotrzebnych Produktów. Kto pierwszy wróci do Kuchni z kompletną listą, ma duże szanse na zwycięstwo. Poprzez zabawę także można wiele się nauczyć!