Wezwanie przemysłu spożywczego do ustalania celów, mierzenia i podejmowania działań w walce z marnowaniem żywności

26/09/2018

W Tesco wiemy, że nie mamy czasu do stracenia. Dlatego zobowiązaliśmy się do ograniczania ilości marnowanej żywności wszędzie tam, gdzie to możliwe – od pola do stołu. Oznacza to zarówno ścisłą współpracę z dostawcami, jak i zmiany w naszych operacjach oraz wsparcie klientów w ograniczaniu marnowania w domach.

Dziś Dave Lewis, Prezes Grupy Tesco, wzywa cały przemysł spożywczy do opublikowania danych dotyczących marnowania żywności, bo – jak mówi – to, co można zmierzyć, można też zmienić na lepsze. Jedynym sposobem na ograniczenie ilości marnowanego jedzenia jest zrozumienie, przed jak dużym wyzwaniem stoimy – gdzie w całym łańcuchu dostaw marnuje się najwięcej żywności. Dave zabrał w tej sprawie głos jako Przewodniczący Champions 12.3, grupy liderów biznesu, którzy zobowiązali się do osiągnięcia jednego z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ – aby zmniejszyć o połowę poziom marnowanej żywności do 2030 roku.

W swoim przemówieniu Dave ogłosił także, że po raz pierwszy w historii swoje dane dotyczące ilości marnowanej żywności ujawni wkrótce 27 spośród naszych największych dostawców, jak również Booker. Kolejnych 10, w tym Mars, Unilever i General Mills, zadeklarowało zebranie i publikację takich danych w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Tesco było pierwszą firmą handlową, która opublikowała szczegółowe dane dotyczący ilości marnowanej żywności – zrobiliśmy to w 2013 roku w Wielkiej Brytanii. Od tamtego momentu sporządziliśmy już dwa roczne raporty tego rodzaju danych dla całej Europy Środkowej. Pozostajemy wciąż jedyną firmą, która podzieliła się informacjami na temat ilości marnowanej żywności z opinią publiczną. Jesteśmy liderem walki z marnotrawieniem jedzenia w Europie Środkowej, rozwijając szeroko zakrojoną współpracę z Bankami Żywności i zmieniając szereg procesów wewnętrznych w operacjach. W zeszłym roku zmniejszyliśmy ilość marnowanej żywności aż o 30%. Ponad 700 naszych sklepów we wszystkich czterech krajach przekazuje obecnie nadwyżki produktowe lokalnym Bankom Żywności i organizacjom charytatywnym. Nie zwalniamy tempa – ostatnio rozpoczęliśmy w Polsce testowanie aplikacji Food Cloud, która ma jeszcze bardziej usprawnić proces przekazywania żywności. Jesteśmy dumni z naszej oferty „Doskonale niedoskonałych” („Perfectly Imperfect”) warzyw i owoców – dzięki niej pomagamy ograniczać marnowanie żywności po stronie dostawców.

Nasze działania są w Europie Środkowej zauważane i doceniane. W Polsce otrzymaliśmy niedawno tytuł „Market Roku” jako sieć najbardziej odpowiedzialna społecznie, a na Słowacji prestiżową Via Bona Award. Na Węgrzech zostaliśmy wyróżnieni Biznesową Nagrodą dla Zrównoważonej Przyszłości, a w Czechach pojawiliśmy się w zestawieniu TOP OF 2017, do którego trafiają wyłącznie firmy mające znaczące zasługi na polu społecznej odpowiedzialności biznesu.

To wszystko nie byłoby możliwe bez zaangażowania naszych koleżanek i kolegów, którzy wspólnie dążą do realizacji naszych celów w walce z marnowaniem żywności. Od odpowiedzialnego zarządzania naszymi rutynami aż po budowanie trwałych relacji z lokalnymi organizacjami charytatywnymi i pomocowymi, każdy, nawet najmniejszy pomocny gest, ma wielkie znaczenie i zmienia świat wokół nas.