Zarządzaj stresem

24/09/2018

Stres. Już sam dźwięk tego słowa sprawia, że czujemy dyskomfort. Na ważne pytanie na temat stresu odpowiada Beata Rudzińska – dietetyk i coach żywieniowy, autorka bloga www.wegespektrum.pl.

Czy stres to samo zło?
W istocie chodzi o to, jak postrzegamy stres, jakie mamy nastawienie, jakie nadajemy znaczenie wydarzeniom w naszym życiu i jak bardzo podtrzymujemy negatywne skutki stresu poprzez wyobrażenia, które zapętlają nasze myśli.

Czym jest stres?
To reakcja naszego ciała na pewne sytuacje, zdarzenia, które nas zaskoczyły i zaburzają naszą równowagę. Stres może mieć jednak dobrą stronę. Może mobilizować do działania i wynajdywania lepszych rozwiązań.

Czy można żyć bez stresu?
Oczywiście, że nie! Już sama myśl, że musimy żyć bez stresu może stresować, gdyż będzie to próba osiągnięcia czegoś nierealnego. Stres to element życia. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest akceptacja czegoś takiego jak stres i zmiana podejścia. Akceptacja sprawi, że zaczniesz przyglądać się stresowi z pozycji obserwatora. Znajdziesz się w miejscu, z którego lepiej widzieć będziesz daną sytuację, ocenisz ją i z dystansem poszukasz rozwiązania. Sprzyjać temu będzie twój oddech.

Oddech jest naszym majątkiem
Łagodzi ból i potęguje pozytywne emocje. Uważny oddech sprawia, że odzyskujesz kontrolę nad swoim życiem. Wiedzą to szczególnie kobiety, które rodziły. Wiedzą to też osoby uprawiające aktywność fizyczną. Dobry wydech sprawi, że łatwiej podźwignąć ciężar albo po prostu się rozciągnąć. Uważny oddech pomaga się też wyciszyć i poukładać myśli. Trzy głębokie wdechy i wydechy sprawią, że łatwiej ci będzie zabrać głos na oficjalnym zebraniu albo spierając się z kimś nie powiesz czegoś, czego później możesz żałować.

Jak pozbyć się natrętnych wyobrażeń, które potęgują stres?
Przede wszystkim przestań fantazjować i przyjrzyj się faktom. Negatywne myśli wynikają z przekonań, które wcale nie muszą być prawdą. Zadaj sobie pytania: „Czy dana myśl związana z konkretnym wydarzeniem jest prawdą?” (Wydaje ci się np., że twój kierownik jest z ciebie niezadowolony, bo nie zagadał do ciebie tak jak zazwyczaj), „Czy to wyobrażenie służy twojemu zdrowiu?”, „Czy ta myśl pozwala ci czuć się dobrze?”, „Czy ta czarna wizja pozwala ci znaleźć rozwiązanie?”, „Czy sprzyja twoim relacjom z innymi ludźmi?”. Przeczące odpowiedzi pozwolą nabrać dystansu do sytuacji, która poskutkowała stresem. Zamiast snuć niekorzystne wyobrażenia, zacznij działać.

Co jeszcze może pomóc w zarządzaniu stresem?
Redukcji stresu sprzyja aktywność fizyczna. Godne polecenia są długie spacery, slow jogging, czyli wolne truchtanie, joga, a także spokojne pływanie. Oddech plus spokojny, medytacyjny ruch sprzyjać będzie twojemu odczuciu tu i teraz. Co to znaczy? Otóż zamiast kreować scenariusze poszukasz bezpiecznego schronienia w sobie, miejsca, w którym odzyskasz równowagę.

Zdrowe odżywianie również sprzyja utrzymaniu równowagi wewnętrznej
Warto wspomóc swoją mikroflorę jelitową. Bakterie, które zamieszkują jelita, w znacznym stopniu odpowiedzialne są za produkcję serotoniny. To, jaki jest skład naszego mikrobiomu, może wpływać na to, jak się czujemy, czy mamy np. skłonności do depresji. Warto karmić nasze dobre bakterie, które lubią kolorowe i bogate w błonnik oraz witaminy jedzenie roślinne. Nasze jelita lubią również produkty fermentowane jak jogurty czy kiszonki. Zapytaj również swojego dietetyka o właściwy probiotyk, który ubogaci mikroflorę. Twoje nerwy za to będą wdzięczne za kwasy omega 3, które znajdziesz w rybach, ale i w siemieniu lnianym. Sprawdź przy okazji poziom witaminy B12. Jak pokazują badania, niedobór tej witaminy jest dosyć częsty i łączy się m.in. z depresją i odczuciem zmęczenia. Jeśli tylko masz okazję, wystawiaj twarz do słońca. To najlepsze źródło witaminy D, którą w miesiącach jesiennych i zimowych trzeba suplementować. Jej brak również może wpływać na twój brak odporności na sytuacje stresowe.

Ażeby lepiej zarządzać stresem naucz się wypoczywać
Jak wyglądają twoje weekendy? Wiesz, że twoje życie składa się z godzin? Ile godzin dajesz sobie, żeby autentycznie wypocząć i nabrać sił? Jeśli twój czas wolny polega na „nic nie robieniu” to zapewne wcale nie odpoczywasz, tylko jak większość, chaotycznie krzątasz się po domu, sprzątasz, przerzucasz rzeczy, oglądasz telewizor i może pijesz za dużo wina. Czy ten sposób daje ci energię, by stawić czoła stresującym sytuacjom? Czas na plan! Czas na zarządzanie stresem!