Zrób to jesienią! Pobiegaj!

06/09/2018

Wrzesień to idealny miesiąc, żeby zacząć biegać. Nie jest wtedy ani za gorąco, ani za zimno. Dlaczego warto uprawiać ten rodzaj sportu, opowiada Beata Rudzińska – dietetyk i coach żywieniowy, autorka bloga www.wegespektrum.pl.

Muzoniusz Rufus, jeden z rzymskich stoików, nauczał: „Skoro ciało człowieka nie składa się ani z samej duszy, ani z samego ciała, ale jest złożeniem z ich dwojga, z konieczności, ten, co ćwiczy troszczyć się musi o nie obie” . Aktywność fizyczna, taka jak bieganie, poprawia nie tylko wygląd i zdrowie. Hamuje również procesy starzenia. Można by nawet rzec, że zdrowy ruch uruchamia geny młodości. Co powiesz na to, żeby pobiegać? Wiedz, że ten rodzaj wysiłku twoje ciało lubi szczególnie.

Dlaczego bieganie?
Otóż, jak żadne inne zwierzę, biegamy w każdy warunkach i pozbywamy się nadmiaru ciepła podczas biegu. Umiemy również oddychać biegając, czego nie potrafią robić zwierzęta w galopie. Nasze nogi są długie, jakby stworzone do biegania! Porównaj je tylko z nogami kuzynów – np. szympansów. Mamy długie ścięgno Achillesa i rozwinięte mięśnie pleców i pośladków. Po co? Tak się składa, że np. ścięgno Achillesa praktycznie nie jest wykorzystywane do chodzenia. Poprawia za to efektywność naszego biegania, sprawiając, że nogi działają jak sprężyny. Nasi przodkowie pokonywali ogromne dystanse na własnych nogach. Nie rzadko w biegu. Dziś, głównie siedząc, ignorujemy potrzeby ciała. W tym potrzebę biegania. Sprawiamy, że nasze ciało zastyga. Staje się smutną bryłą.

Czy bieganie jest dla każdego?
Teoretycznie tak, ale jeśli masz mieć z tego radość, zacznij od marszobiegów. Idź wpierw na spacer i kiedy poczujesz: „Tak, teraz mogę to zrobić!”, zrób to! Niech to będzie 50 metrów. Byle sprawiało przyjemność. Niech to będzie truchcik! Wyobraź sobie, że to ma być delikatny ruch, którym chcesz obudzić śpiące ciało. Nie rzucaj się od razu na sprint, bo to będzie dla twoich mięśni jak głośny budzik o 3:00 w nocy. Pozwól sobie na łagodność dla siebie. Jeśli poczujesz zew do biegania, zaczniesz kiedyś biegać szybciej i dłużej. Pojawią się cele związane z bieganiem. Pamiętaj jednak, że sztuką jest nie stracić z oczu tego, co najważniejsze. Po co się poderwałeś z krzesła? To nie takie trudne przebiec po jednym sezonie treningów maraton, czyli 42 kilometry, ale sztuką jest biegać w zdrowiu przez 42 lata!

Zatroszcz się o siebie, a nie popełnisz falstartu
Zadbaj o wygodne buty, ubranie odpowiednie do pory roku, ale również zadbaj o sen i odżywianie. Niech połowę talerza stanowią kolorowe i zielone warzywa, jedną czwartą – wysokoenergetyczne niskoprzetworzone węglowodany takie jak zboża, kasze, ryże. Wartościowe białko z kolei sprzyjać będzie twojej muskulaturze i odporności. Znajdziesz je w strączkach, mięsach, rybach, jajach, nabiale. Kiedy zaczniesz już biegać, planuj swoje posiłki. Na 2–3 godziny przed treningiem zjedz porządny obiad. Natomiast do 40 minut po treningu dobrze się sprawdzi szklanka lekkiego smoothie owocowo-białkowego. W ten sposób podładujesz wyczerpane mięśnie. Zastanawiasz się teraz, czy pobiegać? Dlaczego mógłbyś chcieć to zrobić? Znajdź swoje „dlaczego”!