Walczymy z marnowaniem żywności – wiadomość od Matta Simistera

10/05/2018

Koleżanki i koledzy,

mam dla Was fantastyczne wieści! Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy udało nam się ograniczyć ilość marnowanej żywości w naszych sklepach i centrach dystrybucji w Europie Środkowej aż o 30%. Teraz już 1/3 żywności, która w dalszym ciągu nadaje się do spożycia – a wcześniej byłaby marnowana – jest przez nas ratowana i dobrze wykorzystywana. Ten świetny wynik nie byłby możliwy bez zaangażowania koleżanek i kolegów z różnych obszarów naszej firmy – ze sklepów, operacji, supply chain, centrów dystrybucji i zamówień, a także zespołu ds. produktów i wielu, wielu innych. Wszyscy powinniśmy być dumni z pracy, jaką wspólnie udało nam się wykonać. Tesco jest liderem w tej dziedzinie na wszystkich czterech rynkach. Osiągnięcia w walce z marnowaniem żywności są przykładem tego, jak wiele możemy razem zrobić, jeśli tylko postawimy przed sobą jasny cel – dążyć do tego, by w Tesco żadna żywność nadająca się do spożycia nie była marnowana.

Przy produkcji, transporcie i przetwarzaniu produktów spożywczych korzystamy z cennych surowców naturalnych. Jednocześnie, niestety wciąż zbyt wiele osób na świecie cierpi z powodu głodu. Jako jeden z największych dystrybutorów żywności w Polsce, czujemy się szczególnie odpowiedzialni za walkę z marnowaniem. To dla nas bardzo ważne, byśmy traktowali żywność z szacunkiem i robili wszystko, co w naszej mocy, by nie była marnowana.

Poza zmniejszeniem ilości marnowanych produktów spożywczych, zwiększyliśmy ilość przekazywanej żywności o 100% – to dla nas kolejny powód do dumy. W roku finansowym 2017/18 w Europie Środkowej przekazaliśmy ok. 10 600 ton żywności z naszych sklepów i centrów dystrybucji do ponad 1100 lokalnych banków żywności i innych organizacji. To oznacza 25 milionów posiłków, które trafiły do dzieci, dorosłych i całych rodzin w potrzebie.

Pełen raport możecie znaleźć na stronie Tesco. Dzisiaj zamiast szczegółowego analizowania liczb, chciałbym się podzielić z Wami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi walki z marnowaniem żywności. Jesteśmy przekonani, że można działać na podstawie tego, co jest zmierzone. Dlatego, by osiągać jeszcze lepsze rezultaty, powinniśmy nieustannie monitorować nasze operacje i trzymać się celów, które sobie wyznaczyliśmy. Mam nadzieję, że publikując po raz drugi nasze dane dotyczące marnowania żywności, możemy zachęcać do tego również inne sieci handlowe i graczy na rynku spożywczym (takich jak wytwórnie, dystrybutorzy, czy sieci restauracji) – transparentność to klucz w walce z marnowaniem żywności.

Obecnie ponad 600 sklepów Tesco w całej Europie Środkowej ma możliwość przekazywania żywności i ich liczba stale rośnie. Nasze postępy są naprawdę niesamowite, wciąż jest jednak wiele do zrobienia i musimy wytrwale pracować, aby osiągnąć nasz cel.

Dziękuję za wszystko, co osobiście robicie w tym obszarze, byśmy wspólnie mogli osiągnąć ten ważny cel. Mam nadzieję, że nadal z pasją będziemy dążyć to tego, aby żadna żywność nadająca się do spożycia nie była marnowana w Tesco.

Matt