10 zdrowych nawyków żywieniowych – ABC dla zdrowia

07/05/2018

W dzisiejszych czasach prowadzenie zdrowego trybu życia jest dość trudne. Bombardowani przez reklamy i sprzedawców, szybko tracimy orientację, co jest dobre dla naszego organizmu, a co nie. Poniżej znajdziecie listę zdrowych nawyków żywieniowych, czyli jak i co jeść, by poczuć się lepiej.

10 reguł, które pomogą Ci zadbać o zdrowe odżywianie:

1. Jedz regularnie
Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje stale dostarczanej energii. Jedz zatem niewielkie posiłki, ale często i regularnie. Ustal sobie stałe godziny posiłków.

2. Pamiętaj o warzywach i owocach
Do każdego posiłku, który spożywasz, dodaj porcję witamin. Podczas śniadania zjedz rzodkiewkę lub ogórka, do obiadu sałatkę, a na kolację dodatkowo jabłko. Co ważne, porcje witamin mogą być przyjmowane w postaci soków, mrożonek czy owoców suszonych.

3. Nawadniaj się
Każdego dnia należy wypić około 2 litrów płynów odpowiedniej jakości – staraj się omijać napoje słodzone czy gazowane. Odstawiamy je na rzecz wody mineralnej.

4. Ostatni posiłek spożyj 2–3 godziny przed snem
W innym przypadku możesz mieć trudności z zasypianiem spowodowane intensywną pracą przewodu pokarmowego.

5. Postaw na śniadanie
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia! Pozwala zregenerować organizm po nocnej głodówce i daje siły do działania. Modelowe powinno składać się z pełnowartościowego produktu zbożowego i białkowego.

6. Spożywaj pełnowartościowe posiłki
Zadbaj, aby w codziennym jadłospisie znalazły się produkty ze wszystkich pięciu grup spożywczych. Pełnowartościowy posiłek składa się z węglowodanów i z białka.

7. Ogranicz spożycie soli i cukru
Trudno wyobrazić sobie niektóre potrawy bez soli czy cukru. Jednak bardzo często spożywamy je w nadmiernej ilości. Zastosuj naturalne wzmacniacze smaku, czyli cytryny, marynaty, pieprz, zioła i przyprawy– odkryjesz bogactwo smaków na nowo!

8. Delektuj się posiłkiem
Brak czasu powoduje, że często nasze posiłki spożywamy w biegu. Powoduje to ogromy wysiłek dla żołądka, a ogromne kęsy nie są trawione we właściwy sposób. Postaraj się znaleźć czas na każdy posiłek, a dodatkowo zacznij jeść wolniej.

9. Fast food – śmieciowe jedzenie, szybkie tycie
Bary szybkiej obsługi to niewątpliwe fenomen naszych czasów. Niestety większość z nich oferuje ogromne bomby kaloryczne. W swoim planie żywieniowym ogranicz miejsce dla „śmieciowego jedzenia” i zastąp je pełnowartościowym posiłkiem.

10. Podjadaj z głową
Pracując przy komputerze przez 8 godzin, nieraz nachodzi Cię ochota na coś słodkiego? Przygotuj w domu mieszankę orzechów i suszonych owoców. Dodaj suszoną żurawinę może trochę innych ulubionych bakalii. Przygotowany zastrzyk energii zabierz ze sobą i połóż w widocznym miejscu na biurku. Teraz możesz podjadać do woli.